Logo White Guide

Hade äran i går att bli inbjuden att hålla ett föredrag på White Guides trendseminarium på temat ”Nu invaderar ölen fine diningborden”. Riktigt roligt och jag tror det föll i god jord. 🙂 Pratade bl a om hur vi gått från bryggstuga till sirapslimpa till dagens surdegsbröd levain på specialodlad säd med speciell terroir. Idag labbar en del kockar med att  jäsa egen sojasås och hitta lokala jäststammar för spontanjäsning. (Kolla klippet där ofiltrerat.se.) De nominerade var: Mathias Dahlgren, Matsalen, Stockholm. Pubologi,  Stockholm. Thörnströms Kök, Göteborg och Ölbaren, Åre. Vinnare blev Pubologi – den glada vinnare utbrast ”Öl är inte det nya vinet. Öl håller äntligen på att få tillbaka sin rättmätiga plats!” .

Metro skriver om ”krogbranschens Oscarsgala”. Dagens Industri har en helsida. DN, SvD, GP, Sydsvenskan – alla skriver de om galan.  I Svenska Dagbladet har White Guide till och med blivit föremål för en ledare.

Det var en fantastiskt kväll, med all sannolikhet närmare tusen personer där. Såg både ministrar och en hel del kändisar från både kök och från andra scener och många S:t Eriksöl gick åt. Tror det var populäraste sorten. 🙂 Träffade många nya och gamla kunder och pratade så jag är alldeles slut idag, men mycket, mycket nöjd att ölen tagit ett stort kliv in på finkrogarnas bord.

Hoppas jag får komma tillbaka nästa år och hålla ett seminarium med titeln ”Nu invaderar ölen fine diningköken”. Öl passar inte bara till maten utan även fantastiskt i maten bl a tack vare vår kompis umami.

Pin It on Pinterest