Om S:t Eriks

Välkommen till oss!

Det återuppväckta stockholmsbaserade prestigemärket S:t Eriks är en serie moderna hantverksöl som berikar den svenska dryckesmarknaden med många och stora smakupplevelser. I det breda ordinarie sortimentet ingår sju olika stilar inspirerade av amerikansk och brittisk craft beer, med nya klassiker såsom S:t Eriks Pilsner, IPA, Centennial och Organic Ale.

Varje år tillkommer en rad säsongs- och specialöl efter årstid och i mindre volymer. Bland specialtieterna ingår samarbeten med andra hantverksbryggerier så som amerikanska Samuel Adams och brittiska Thornbridge, men även med svenska berömdheterna Mackmyra Whisky och kocken Mathias Dahlgren.

S:t Eriks Bryggeri har anor från 1859 och är sedan nystarten 2010 beläget i Arlandastad. Ägare och grundare av nya S:t Eriks är Galatea Beer Spirits & Wine, Skandinaviens ledande ölimportör. Produkterna skapas av Head Brewer Jessica Heidrich, bland annat fyrfaldig svensk mästare i ölbryggning. Hennes motto ”Kärlek och humle” liksom Galateas varma omsorg om märket är både en hyllning till Stockholms stolta öltradition och till ölets kvalitéer som modern kulturdryck.

Vi skriver ny ölhistoria – var med och njut av den!

Fotnot: Bryggeriet S:t Eriks är ett offensivt satsande miljöteknikbryggeri som bland annat drivs med 100 % förnybar energi. Läs mer om programmet Galatea Hållbarhet.

S:t Eriks Bryggeri - Öl 2013

Från dåtid till nutid – en liten kronologi om bryggeriet och märket

1859–1873: Starten

Det historiska bryggeriet som skulle komma att heta S:t Eriks grundades år 1859 av de stora ölpionjärerna och grosshandlarna Johan Gottlob och Carl Christopher Brusell. De hade samma år förvärvat 1600-talspalatset Permanska malmgården vid Kungsholmstorg med tillhörande fabrikshus. Dessa rustades upp och byggdes ut till det mest moderna bryggeriet i Stockholm för sin tid.

Permanska malmgården där direktionen för S:t Eriks Bryggeri AB satt, och på gården framför distributionsvagnar. Okänd fotograf, 1890. Källa: Stockholms Stadsmuseum.

Tillverkningen startade 1860 och använde för den tiden mycket innovativa metoder och lösningar. Kornets och maltens transport från den ena lokalen till den andra skedde med ett hissverk och fyra ångmaskinsdrivna paternosterverk. Vattnet till bryggningen, som sades ge den särskilt goda smaken på ölet, pumpades upp från Riddarfjärden till två reservoarer och filtrerades före användning. Att kärlen sköljdes med ånga var mycket ovanligt och vida överlägset äldre metoder. På så sätt säkrades en helt ny renhets- och kvalitetsnivå.

Brusells Bryggeri AB:s stora satsning försatte redan från början de två ägarbröderna i ekonomiska trångmål. De fick tidigt lämna företaget trots sina avgörande insatser för bryggeriets tillkomst och utformning. Ägandet övergick istället till den välkände entreprenören Johan Wilhelm Smitt, som blev huvudman för verksamheten i hela 44 år, till 1904. Efter Smitts tillträde döptes bryggeriet om till Stockholms Bryggeri AB.

S:t Eriks Bryggeri intill Norrmälarstrand som det såg ut från 1890. Okänd fotograf, 1898. Källa: Stockholms Stadsmuseum.

En av Brusells många förtjänster var att anlita den store tyske bryggmästaren Frans Heiss, som framför allt skapade mycket omtyckta bayerska lageröl. Dessa skulle konkurrera ut det gamla svenskölet hos stockholmarna, både ifråga om smak, renhet och logistik, bland annat eftersom det gick att lagra och transportera på ett annat sätt än det äldre överjästa ölet. Bryggeriets stora kapacitet betydde mycket för att kunna nå ut på marknaden med ett modernt, hållbart och billigt öl.

År 1866 vann bryggeriet och Heiss pris på den stora industriutställningen i Stockholm och grunden till framgång var lagd. Men det var på 1870-talet som den stora succén kom. Heiss och ytterligare två bryggmästare efterträddes 1873 av Stockholmsprofilen Carl Magnus Peterson, mannen som byggde upp ölmärket S:t Eriks popularitet. Under ”Calle P:s” 32 år som mästare skedde stora förändringar.

 

1873–1900: Succén S:t Eriks Öl

S:t Eriks Lager Öl. Flasketikett, 1880-tal.

Sortimentet växte till att omfatta fler sorter: förutom Bayerskt öl även Svenskt öl, Engelskt öl, Sockerdricka, Svagdricka, Iskällardricka, Porter, Skänköl och Spillöl. Men mest populärt blev det nya märket S:t Eriks Öl, och framför allt pilsnern, en på den tiden ny stil som tog ölpubliken med storm. Mot slutet av 1870-talet utsågs bryggeriet till Kunglig Hovleverantör med det nya märket och år 1881 döptes hela verksamheten om till S:t Eriks Bryggeri AB.

Bryggeriets öl hörde till de mest konsumerade under 1880-talet, men konkurrensen var samtidigt hård. För att klara stabilitet och expansion uppgick S:t Eriks år 1890 i det nybildade konsortiet AB Stockholms Bryggerier. Parallellt var S:t Eriks inne i sin hittills mest omfattande utbyggnadsperiod, vilket krävde stora medel. Det skedde framsteg både maskintekniskt men också arbetsmiljömässigt för de anställda. En kraftig modernisering gjordes i form av två nya ångpannor och ett nytt bryggverk.

 

1900–1929: Stockholms ståtligaste bryggeri

Åttavåningsfabriken som den såg ut ut från 1903. Dekorationen syntes väl ända från Södermälarstrand. Okänd fotograf, 1915. Källa: Stockholms Stadsmuseum.

Kring sekelskiftet var S:t Eriks det största ölmärket i Stockholm och då inträdde även nästa epok i bryggeriets historia. Under åren 1900 till 1903 genomfördes åter en större utbyggnad, till ett åttavåningshus med ytterligare modern teknik. Det var då förmodligen det ståtligaste bryggeriet i Stockholm, ritat efter tysk förebild. Det är denna byggnad som till viss del står kvar än idag på Kungsholmstorg 1 intill Norrmälarstrand. 1905 fick man också ny disponent och bryggmästare i form av Sven Hydén och Erik Kruse.

Båda herrarna fortsatte traditionen med modernisering och kvalitet, och med betydande insatser för Stockholms ölhistoria. Ölet S:t Eriks storhetstid höll i sig ända till slutet av 1920-talet då ölmarknaden drabbades av hårda motgångar, dels till följd av avsevärt strängare nykterhetslagstiftning, och dels genom smalnande konkurrens mellan få och stora bolag som köpte upp det mesta i branschen och enkelriktade ölutbudet.

På Stockholms Stads historiearkiv Stockholmskällan ligger denna fina film om arbetet vid S:t Eriks Bryggeri 1920.

 

1929–1959: Bevarandet av märket

Ölunderlägg från ölkaféepoken.

År 1929 tvingades S:t Eriks att avveckla bryggningen vid Kungsholmstorg och flyttade istället in i före detta Neumüllers och senare Grönwalls Bryggeri på Åsögatan 113, på Södermalm (i nuvarande Staland Möblers byggnad). Bryggeriets flaggskepp pilsnern samt några andra sorter ansågs för värdefulla att gå förlorade och kunde fortsätta att bryggas i relativt stor skala i ytterligare 30 år.

Många är de stockholmare som idag fortfarande minns de härligt goda S:t Eriksbrygderna från denna tid, men som 1959 även fick uppleva att bryggeridriften på Söder upphörde. En fortsatt monopolisering och reglering av ölkulturen blev övermäktig för S:t Eriks. Visserligen överlevde ölet kortvarigt som ett av Münchenbryggeriets märken under tidigt 1960-tal, men därefter försvann det helt.

 

S:t Eriks idag

 

2001-2009: Återkomsten

Märket kommer tillbaka – den nya flaskreliefen.

Långt senare togs dock ett initiativ av Galatea Beer Spirits & Wine AB:s grundare, Torbjörn Sundwall, som skulle leda till det stolta varumärkets återupplivande.

Från att först ha varit i Münchenbryggeriets ägo och senare Pripps och Carlsbergs, förvärvade Galatea rättigheterna till S:t Eriks år 2001. Under flera års tid närde Sundwall en dröm om att återuppliva det historiska prestigenamnet. Genom en slump korsades Sundwalls och bryggarstjärnan Jessica Heidrichs vägar våren 2009 – öltycke och planer uppstod. Åtskilliga möten senare resulterade i att Heidrich anlitades som projektledare för en återlansering av S:t Eriks.

Projektet skulle syfta till att hylla Stockholms ölhistoria, genom att tillverka det finast möjliga ölet av vår tid under stadens märke. Modellen för att uppnå målet var att låta Jessica få utlopp för sin stora bryggar- och receptkunnighet i craft beer-genren. I egenskap av Flying Beermaker fick hon fria händer att tillsammans med skickliga mikrobryggerier skapa den godaste och mest spännande ölkonsten hon förmådde.

Under sitt motto Kärlek & Humle – ”öl som är stostadssnygg men ändå busig”, ville Jessica tilltala både krävande ölentusiaster och mindre erfarna ölsmakare med traditionellt hantverk och modern experimentlusta. Det har också lagts ner känsligt arbete på design och byggandet av det nygamla varumärket. Flaskorna är till exempel formgivna i samarbete med varumärkesdesignern och typografen Mattias Brodén på The Division.

 

2010: Nypremiär

S:t Eriks Pilsner – anno 2010.

I mars 2010 var det så dags för den stora dagen då S:t Eriks återigen lanserades för allmänheten. Efter nära 50 år i slummer kunde stockholmarna och världen åter dricka öl från S:t Eriks! Den första brygden blev S:t Eriks Pilsner, en både traditionellt maltig och modernt extrahumlad lager som på kort tid har vunnit priser och seglat upp som en stor skara öldrickares nya favoritöl.

Därefter följer en solskenshistoria. Projektet är idag i full drift med hittills tolv gjorda lanseringar, och nya tillkommande med jämna mellanrum. Man har försett en nyfiken och entusiastisk ölpublik med en rad olika lager- och alesorter, liksom porter och specialöl – alla med en stor omsorg om kvalitet och kryddade med, just det, kärlek och humle.

Det är ingen tvekan om att Galateas och Jessica Heidrichs nysatsning har lyckats väl – S:t Eriks är idag återigen på många ölälskares läppar.

 

Pin It on Pinterest

Share This